Wissenschaftliche Mitarbeiterin Fachdidaktik der Künste - Musik
Schwerpunkte
Musikdidaktik, Unterrichtspraxis
Aus- und Weiterbildung
2018-2022:
PhD Fachdidaktik Musik - Universität Zürich
2014-2016:
Master of Arts in Musikpädagogik - Hochschule der Künste Bern
2011-2014:
Bachelor of Arts in Musik - Klassik, Klavier (Italien)
Mitgliedschaften
Verband Fachdidaktik Musik Schweiz
SMG (Schweizerische Musikforschende Gesellschaft)
Publikationen
Savona, A. (2022b). Musical instruments in class singing: Confusion between musical functions and giving signals for classroom management. Atti Del 5° Convegno Sulle Didattiche Disciplinari. https://doi.org/10.33683/dida.22.05.15
Savona, A., & Stadler Elmer, S. (2019). A case study on how a pre-service teacher learns the target song’smelody while teaching children. In L. Nijs, H. van Regenmortel, & C. Arculus (Eds.), Bodily experiences inmusical learning. (pp. 218–226). Proceedings, MERYC.
Savona, A. (2022a). Analysing Lesson-Based Interviews With Pre-Service Generalist Teachers who Lead Class Singing. In M. Carmo (Ed.), Education Applications and Developments: Vol. VII (pp. 144–156). InSciencePress.
Hürlimann, A., & Savona, A. (2022). Generalist Teachers’ Development in Teaching Songs in Class. In T. Buchborn, T. de Baets, G. Brunner, & S. Schmid (Eds.), Music Is What People Do – Perspectives on Music (Education) as a Praxis. European Perspectives on Music Education (pp. 87–108). Helbling.
Savona, A. & Wyrsch, A. (2024). Konzeption und Leitung der Weiterbildung «Neue Lieder zum Italienisch-Lehrmittel 'A spasso con noi'». Uri - Schule Attinghausen, Primarschulhaus 1908, 14. Februar 2024.
Savona, A. (2023). Music and Theatre education. Cultural practices between preservation and changes [Musik-und Theaterdidaktik. Kulturelle Praktiken zwischen Persistenz und Wandel]. Kongress SGBF/SGL 2023 «Zeiten des Umbruchs? Bildung zwischen Persistenz und Wandel». Pädagogische Hochschule Zürich, 28. -30. Juni 2023
Kappler D., Arnet I. & Savona A. (2023). Einblicke in das MusA-Projekt "Composizioni MUSicali per lliivi di italiano". Forschungskolloquium PHSZ. Goldau, 20. März 2023
Savona, A. (2022). Musical instruments and audio devices during class singing led by pre- service generalist teachers. 29th EAS Conference «Music & Meaning».
Online, May 20th.
Savona, A. (2022). Development of skills for effective use of musical instruments and digital audio devices in class singing lessons. 5. Tagung
Fachdidaktiken. Swissuniversities. Locarno, April 8th.
Savona, A. (2022). Musical instruments and audio devices in pre-service generalist-led class singing lesson. Forschungskolloquium PHSZ. Goldau, March
21st.
Savona, A. (2021). «Musikinstrumente und audio-digitale Medien in der Liedeinführung angehender Lehrpersonen». Forschungskolloquium von Prof. Dr. R. Reichenbach, IfE, UZH, 24. November.
Savona, A.(2021). "Teaching songs in class: A system for describing pre-service teachers' professional development". Forschungskolloquium Pädagogische Hochschule Schwyz, 8. März, online.
Savona, A. & Stadler Elmer, S. (2020). Song Leading in class - Reconstructing the development of pre-service teachers through video and interview analysis. Paper presented at the 2nd International Arts and Creativity in Education Conference, Croatia, online, 18th October. Link
Savona, A. (2020). Singing in class: How generalist teachers lead children’s groups in song. Posterbeitrag im Rahmen des 1. Studientag der Schweizer Musikforschenden Gesellschaft, Schweiz, Bern, 17. September. Link
Savona, A. (2020). Teaching songs in class: Domain specific challenges for pre-service generalist teachers – a case study. Vortrag im Rahmen des 1. Studientag der Schweizer Musikforschenden Gesellschaft, Schweiz, Bern, 17. September. Link
Savona, A. & Stadler Elmer, S. (2020). Lesson Activities Map (LAMap) – ein System zum Beschreiben von Unterrichtsverläufen. Vortrag im Rahmen der Tagung der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF/SSRE). Schweiz, online, 31. August. Link
Savona, A. (2020). Gemeinsames Singen und Liedvermittlung in der Vor- und Primarschule. Einblick in das SNF-Projekt «Song Leading». Vortrag im Rahmen der Hauptversammlung des Vereins Aphasie Plus, Schweiz, Langenthal, 18. August
Savona, A. (2020). La fonction des instruments pendant le chant en classe. Vortrag im Rahmen der Tagung „Le savoir scolaire dans differentes cultures et disciplines“ von Spring School, Swissuniversities. Schweiz, Jongny, 13.-14. Februar. Link
Savona, A. (2020). Instrumenten-Einsatz in der Song-Leading Praxis. Vortrag im Rahmen der Tagung Colloque « Pratiquer / enseigner la musique : voies polyphoniques ? ». Schweiz, Lausanne, 12. Februar. Link