Lennart Schalk

Prof. Dr. sc. ETH

Prorektor Forschung und Entwicklung

T +41 41 859 05 28

lennart.schalk@phsz.ch

Funktionen

  • Prorektor Forschung und Entwicklung
  • Leiter des Institut für Unterrichtsforschung und Fachdidaktik
  • Leiter der Forschungsprofessur Fachdidaktik MINT
  • Dozent für Lernpsychologie
  • Mitglied im Fachkern Pädagogische Psychologie

Schwerpunkte

  • Entwicklung von MINT- und überfachlichen Kompetenzen im Kindergarten und der Primarschule
  • Konzeptwandel
  • Interaktion von Sprache und Lernprozessen
  • Kognitiv aktivierendes Design von Lehr-Lernsituationen
  • Evaluation von Lehrmitteln und -materialien

Aus- und Weiterbildung

  • 2018-2019: CAS Leadership und Governance an Hochschulen an der Universität Zürich
  • 2007-2012: Doktoratsstudium an der ETH Zürich (Abschluss: Dr. sc. ETH)
  • 2001-2007: Studium der Psychologie an der TU Berlin (Abschluss: Diplom Psychologie)
  • 2000-2001: Studium der Volkwirtschaft sozialwissenschaftlicher Richtung an der Universität Potsdam

Berufsbiografie

  • 2023-2024: Stellvertretender Rektor der PH Schwyz
  • Seit 2018: Prorektor Forschung und Entwicklung an der PH Schwyz
  • Seit 2018: Leiter des Institut für Unterrichtsforschung und Fachdidaktik an der PH Schwyz
  • Seit 2017: Leiter der Forschungsprofessur Fachdidaktik MINT an der PH Schwyz
  • 2017-2018: Oberassistent (40%) in der Abteilung für Lehr- und Lernforschung (Prof. Dr. Elsbeth Stern) an der ETH Zürich
  • 2013-2017: Oberassistent (100%) in der Abteilung für Lehr- und Lernforschung (Prof. Dr. Elsbeth Stern) an der ETH Zürich
  • 2012-2013: Postdoc in der Abteilung für Lehr- und Lernforschung (Prof. Dr. Elsbeth Stern) an der ETH Zürich
  • 2009-2012: Dozent Lernpsychologie an der PH Zentralschweiz
  • 2007-2012: Doktoratsstudium in der Abteilung für Lehr- und Lernforschung (Prof. Dr. Elsbeth Stern) an der ETH Zürich
  • 2006: Wissenschaftliche Hilfskraft im Projekt "Die Förderung kognitiver Fähigkeiten durch Musik und Kunst" des Deutschen Ministeriums für Bildung und Forschung in Berlin
  • 2005-2007: Wissenschaftliche Hilfskraft am Max-Planck-Institut für Bildungsforschung in Berlin
  • 2004-2004: Wissenschaftliche Hilfskraft in der DFG-Emmy-Noether-Forschungsgruppe "Psycholinguistik der Negation" an der TU Berlin
  • 2002: Wissenschaftliche Hilfskraft im WHO-Projekt "Health Behavior in School-aged Children (HSBC) des Robert-Koch-Instituts in Berlin
  • 2002-2003: Freelancer in Jugendzentrum Moabit in Berlin: Betreuung eines Hausaufgabenclubs für GrundschülerInnen mit Migrationshintergrund
  • 1999-2000: Zivildienst im Kindergarten Ellener Brok in Bremen

Mitgliedschaften

  • American Psychological Association (APA)
  • Cognitive Science Society (CSS)
  • European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI)
  • Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)
  • Schweizer Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung (SGL)
  • European Science Education Research Association (ESERA)
  • Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM)
  • Verband Fachdidaktik Naturwissenschaften Schweiz (DiNat)
  • Swiss Science Education/Naturwissenschaftliche Bildung Schweiz (SWISE)

Monografien

  • Schalk, L. (2011). Designing learning materials to foster transfer of principles. Doktorarbeit. Zürich: ETH Zürich.
  • Schalk, L. (2007). Ist die Giraffe ein Mama-Tier? Grammatikalisches Geschlecht und induktives Schliessen bei Kindern. Diplomarbeit. Berlin: TU Berlin.

Herausgeberwerke

  • Schneider, M., Grabner, R., Saalbach, H. & Schalk, L. (Eds.; 2022). Wie guter Unterricht intelligentes Wissen schafft. Stuttgart: Kohlhammer. (Link)

Beiträge in Fachzeitschriften

  • Edelsbrunner, P. A., Schumacher, R., Hänger-Surer, B., Schalk, L., & Stern, E. (2024). Preparation for future conceptual learning: Content-specific long-term effects of early physics instruction. Journal of Educational Psychology, 116(8), 1479-1499. (Link)
  • Lichtenberger, A., Kokkonen, T., & Schalk, L. (2024). Learning with multiple external representations in physics: Concreteness fading versus simultaneous presentation. Journal of Research in Science Teaching, 61(9), 2258-2290. (Link)
  • Thurn, C. M., Edelsbrunner, P. A., Berkowitz, M., Deiglmayr, A. & Schalk, L. (2023). Questioning central assumptions of the ICAP framework. npj Science of Learning, 8, 49. (Link)
  • Pfäfflin, A. & Schalk, L. (2022). Physikschulbücher unter der Lupe: Eine automatisierte Auswertung von Lehrtexten zum Thema Energie unter Einbezug von Expert*innenurteilen. Proceedings of the 5. swissuniversities Tagung Fachdidaktiken (S. 466–472). Locarno: SUPSI. (Link)
  • Schwager, R. & Schalk, L. (2022). How systematic are systematic literature searches? Proceedings of the 5. swissuniversities Tagung Fachdidaktiken (S. 510-516). Locarno: SUPSI. (Link)
  • Markwalder, U., Saalbach, H. & Schalk, L. (2022). Elephants are gray: Linguistic sensitivity and the use of generic utterances in pedagogical and nonpedagogical contexts. Cognitive Science, 46(7), e13173. (Link)
  • Kokkonen, T., Lichtenberger, A. & Schalk, L. (2021). Concreteness fading in learning secondary school physics concepts. Learning and Instruction, 77, 101524. (Link)
  • Simonsmeier, B. A., Flaig, M., Deiglmayr, A., Schalk, L. & Schneider, M. (2022). Domain-specific prior knowledge and learning: A meta-analysis. Educational Psychologist. 57(1), 31–54. (Link)
  • Kokkonen, T. & Schalk, L. (2021). One instructional sequence fits all? A conceptual analysis of the applicability of concreteness fading in Mathematics, Physics, Chemistry, and Biology education. Educational Psychology Review, 33, 797–821. (Link)
  • Hardy, I., Saalbach, H., Leuchter, M. & Schalk, L. (2020). Preschoolers’ induction of the concept of material kind to make predictions: The effects of comparison and linguistic labels. Frontiers in Psychology, 11, 531503. (Link)
  • Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E., & Renkl, A. (2020). Providing worked examples for learning multiple principles. Applied Cognitive Psychology, 34(4), 813-824. (Link)
  • Kempert, S., Schalk, L., & Saalbach, H. (2019). Sprache als Werkzeug des Lernens: Ein Überblick zu den kommunikativen und kognitiven Funktionen der Sprache und deren Bedeutung für den fachlichen Wissenserwerb (Language as tool for learning: A review of the communicative and cognitive functions of language and its relevance for academic learning). Psychologie in Erziehung und Unterricht, 66, 176-195. (Link)
  • Schalk, L., Edelsbrunner, P. A., Deiglmayr, A. Schumacher, R., Stern, E. (2019). Improved application of the control-of-variables as a collateral benefit of inquiry-based physics education in elementary school. Learning and Instruction, 59, 34-45. (Link)
  • Schalk, L. & Stern, E. (2018). Wer erklärt eigentlich was wie? Gedanken zum Disziplinendschungel in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung . Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 36(3), 398-406. (Link)
  • Schalk, L., Schumacher, R., Barth, A., & Stern, E. (2018). When problem-solving followed by instruction is superior to the traditional tell-and-practice sequence. Journal of Educational Psychology, 110(4), 596-610. (Link)
  • Edelsbrunner, P. A., Schalk, L., Schumacher, R., & Stern, E. (2018). Variable control and conceptual change: A large-scale quantitative study in elementary school. Learning and Individual Differences, 66, 38-53. (Link)
  • Korn, C. W., Ries, J., Schalk, L., Oganian, Y., & Saalbach, H. (2018). A hard-to-read font reduces the framing effect in a large sample. Psychonomic Bulletin & Review, 25(2), 696–703. (Link)
  • Schalk, L., Saalbach, H., Grabner, R., & Stern, E. (2016). Relational quantitative reasoning in preschool predicts mathematical achievement in third grade. Journal of Numerical Cognition, 2(2), 77-90. doi:10.5964/jnc.v2i2.29 (Link)
  • Goldwater, M. B. & Schalk, L. (2016). Relational categories as a bridge between cognitive and educational psychology. Psychological Bulletin, 142(7), 729-757. (Link)
  • Schalk, L., Saalbach, H., & Stern, E. (2016). Approaches to foster transfer of formal principles: Which route to take? PLoS ONE, 11(2), e0148787. (Link)
  • Schauber, S. & Schalk, L. (2014). Matters of detail: Does basic science content support future learning? Commentary in Medical Education, 48, 648-654. (Link)
  • Deiglmayr, A. & Schalk, L. (2015). Weak versus strong knowledge interdependence: A comparison of two rationales for distributing information among learners in a collaborative learning setting. Learning and Instruction, 40, 69-78. (Link)
  • Belenky, D. M. & Schalk, L. (2014). The effects of idealized and grounded materials on learning, transfer, and interest: An organizing framework for categorizing external knowledge representations. Educational Psychology Review, 26, 27-50. (Link)
  • Imai, M., Schalk, L., Saalbach, H., & Okada, H. (2014). All giraffes have female-specific properties: Influence of grammatical gender on deductive reasoning about sex-specific properties in German speakers. Cognitive Science, 38, 514-536. (Link)
  • Deiglmayr, A. & Schalk, L. (2012). Vermittlung und Anwendung psychologischen Wissens und Handeln in der Lehrerbildung. Psychologie & Erziehung, 2, 22-27.
  • Schalk, L. & Saalbach, H. (2012). Fragen stellen hilft. 4bis8 - Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe, 6, 6.
  • Saalbach, H., Imai, M., & Schalk, L. (2012). Grammatical gender and inferences about biological properties in German-speaking children. Cognitive Science, 36, 1251-1267. (Link)
  • Saalbach, H. & Schalk, L. (2011). Preschoolers' novel noun extensions: Shape in spite of knowing better. Frontiers in Psychology, 2, Article 317. (Link)

Beiträge in Herausgeberwerken

Andere Publikationen

Vorträge

  • Rütsche, B. & Schalk, L. (2024). Data Stewardship an der PH Schwyz. Ergebnisse und nächste Schritte. Poster presented at a Workshop on Data Stewardship. Zurich, Switzerland.
  • Schalk, L. (2024). Discussion in the Symposium "Teaching and testing in a multilingual learning context" at the 53. DGPs Congress. Vienna, Austria.
  • Beck, M., Brosi, R., Christen, R., Ruh, N., Uhr, M., Longhitano, M., Zitzler, E. & Schalk, L. (2024). Die Gestaltung von videogestütztem Hybrid- und Fernunterricht. A series of 8 posters presented at the P-8-Abschlusskonferenz for the joint project of PHSZ, PHLU and HSLU "Digitale Lehre - Digitale Präsenz - Digitales Studium". Lucerne, Switzerland.
  • Thurn, C., Edelsbrunner, P., Berkowitz, M., Schalk, L., Deiglmayr, A. (2024). A model for teaching conceptual change? Six challenges regarding the ICAP framework. Talk at the EARLI SIG 3 13. International Conference on Conceptual Change of the EARLI SIG 3. Munich, Germany.
  • Schalk, L. (2024). Moderation of a Workshop on "Innovation at Universities of Teacher Education" at the Tagung "Zwei Jahrzehnte hochschulische Lehrerinnen- und Lehrerbildung". Zurich, Switzerland.
  • Babari, P. & Schalk, L. (2024). Does practising rational number arithmetic benefit children's conceptual understanding of rational numbers? Talk at the 6. swissuniversities Tagung Fachdidaktiken. Kreuzlingen, Switzerland.
  • Schalk, L. (2024). Discussion in the Symposium "Benefits of generative learning activities for creating lasting learning" at the 11.GEBF-Tagung. Potsdam, Germany.
  • Kokkonen, T., Lichtenberger, A. & Schalk, L. (2023). Learning Faraday’s Law With Multiple External Representations in High School. Talk at the 15. ESERA Conference. Cappadocia, Turkey.
  • Ockl, K., Schulz, C., Schalk, L. & Glogger-Frey, I. (2023). Open problem-solving, working on solved problems or fading to prepare for learning from instruction? Talk at the 20. Biennial EARLI Conference. Thessaloniki, Greece.
  • Schalk, L., Babari, A. & Rütsche, B. (2023). Learning spurious associations from mathematics textbooks: A replication and extension study. Talk at the 20. Biennial EARLI Conference. Thessaloniki, Greece.
  • Schalk, L. (2022). Visionen für die Primarschule der Zukunft. Invited talk at the Primarschulpflege Uster. Zurich, Switzerland.
  • Schalk, L. (2022). Den Blick weiten: Zur Frage des fachlichen Lernens aus verschiedenen Fachdidaktiken und der Lehr- und Lernforschung. Keynote at the 1. Nachwuchs-Konferenz der Didaktik der Informatik. Morschach, Switzerland.
  • Babari, P. & Schalk, L. (2022). Blocked versus Interleaved practice for rational number arithmetic: ‘‘multiplication makes bigger’’ and “division makes smaller”. Talk at the EARLI SIG 3 Conceptual Change Conference, August 2022. Zwolle, Netherlands.
  • Schalk, L. (2022). “The real educational world is much more diverse and complex.” Considering the interplay of levels of explanation, methodology, and the theory-practice schism. Keynote at the SIG 6/7 (Instructional Design and Technology-Enhanced Learning and Instruction) EARLI Conference. Zollikofen, Bern.
  • Schalk, L. (2022). Discussion in the Symposium "How to beneficially integrate retrieval practice into established educational activities?" at the EARLI SIG 6/7 Instructional Design / Technology-Enhanced Learning and Instruction. Zollikofen, Switzerland.
  • Babari, P. & Schalk, L. (2022). Blocked vs. interleaved practice for rational number arithmetic: Which dimensions to interleave? Talk at the Mathematical Cognition and Learning Society (MCLS) Conference, June 2022. Antwerp, Belgium.
  • Longhitano, M., Schwager, R., Arnold, J., & Schalk, L. (2022). Beurteilung der Lernwirksamkeit von Schulexperimenten durch angehende Lehrpersonen. Talk at the DiNat Forum. Gossau, Switzerland.
  • Schwager, R. & Schalk, L. (2022). How systematic are systematic literature reviews. Talk at the 5. swissuniversities Tagung Fachdidaktiken. Locarno, Switzerland.
  • Pfäfflin, A. & Schalk, L. (2022). Physikschulbücher unter der Lupe: Eine automatisierte Auswertung von Lehrtexten zum Thema Energie unter Einbezug von Expert*innenurteilen. Talk at the 5. swissuniversities Tagung Fachdidaktiken. Locarno, Switzerland.
  • Schalk, L. (2022). Kontrastieren und Vergleichen. Von basalen kognitiven Prozessen zu Unterrichtstechniken. Invited talk at the University Kassel. Kassel, Germany.
  • Schalk, L. (2022). Summatives Assessment (und Formatives Assessment). Wege und Stolpersteine zu einem gemeinsamen Modell der schrittweisen Prüfungsgestaltung. [Summative and formative assessment: Approaches and pitfalls when designing exams. Invited talk at the Stiftschule Engelberg. Engelberg, Switzerland.
  • Kokkonen, T., Schalk, L. & Lichtenberger, A. (2021). How to apply multiple external representations in physics education: Results from two intervention studies. Talk at the Physics Education Conference. Helsinki, Finland.
  • Schwager, R. & Schalk, L. (2021). Evolutionary theory: A review of misconceptions and interventions in kindergarten and primary school. Talk at the ESERA Conference. Braga (online), Portugal.
  • Schalk, L. (2021). Discussion of the Invited SIG 11 Symposium "University teacher education in times of COVID-19". Discussion at the 19. Biennial EARLI Conference. Gothenburg (online), Sweden.
  • Babari, P., Cantieni, A. & Schalk, L. (2021). Long-term effects of biased distributions of rational number tasks in mathematics textbooks. Talk at the 19. Biennial EARLI Conference. Gothenburg (online), Sweden.
  • Schalk, L. (2021). Zentrale Erkenntnisse der Lehr- und Lernforschung für die Naturbezogene Umweltbildung [Key findings from research on learning and instruction for environmental education]. Invited talk at the Silviva Stiftung. Olten, Switzerland.
  • Longhitano, M., Schalk, L. & Zitzler, E. (2021). Guter Fern- und Hybridunterricht per Videokonferenztool: Welche Anforderungen muss das Tool erfüllen? Workshop am Open Education Day. Online, Switzerland.
  • Schalk, L. (2020). The benefits of early physics instruction: Selected results from the Swiss MINT Study. Online talk at the Centre for Educational Neuroscience at University College London / Birkbeck University of London / UCL Institute of Education. London, UK.
  • Deiglmayr, A., Oberholzer, Y. & Schalk, L. (2020). Moderatoren der Effektivität des "Gruppenpuzzles" für den individuellen Lernerfolg: Eine Meta-Analyse. GEBF Conference. Potsdam (cancelled), Germany.
  • Schalk, L. (2020). Theoretical and empirical reasons for fostering development of scientific thinking from early on. Talk at the DiNat Conference. Geneva, Switzerland.
  • Schalk, L. (2020). Discussion of the symposium "Einbindung von Schweizer Large-Scale-Assessment-Daten in den erweiterten Forschungskontext am Beispiel der Überprüfung der Grundkompetenzen (ÜGK). Discussion at the SGBF Conference. Biel (Online), Switzerland.
  • Schalk, L., Deiglmayr. A., Edelsbrunner, P., Markwalder, U., Peteranderl, S., Thurn, C., Schumacher, R., & Stern, E. (2020). Spezifische und Langzeiteffekt von grundlegenden Physikunterricht in der Primarschule. Talk at the SGBF Conference. Biel (Online), Switzerland.
  • Schalk, L. (2019). Investigations of the transfer potential of physics instruction in primary school: Selected results from the Swiss MINT Study. Keynote at the Physics Department of the University of Helsinki. Helsinki, Finland.
  • Longhitano, M. & Schalk, L. (2019). Quality criteria of inquiry-based learning resources in primary school science education: A systematic literature review. Talk at the 3rd Educating the Educators Conference. Freiburg, Germany.
  • Longhitano, M., Arnold, J. & Schalk, L. (2019). Was macht ein gutes Lernangebot aus? . Talk at the Jahrestagung Forum-NMG Didaktik. Chur, Switzerland.
  • Schalk, L., Schumacher, R., & Hänger, B. (2019). Early physics instruction prepares future learning on hydrostatic pressure. Talk at the paEpsy Conference. Leipzig Germany.
  • Markwalder, U. & Schalk, L. (2019). A (failed) attempt to disentangle the contributions of different language registers for early physics learning. Talk at the paEpsy Conference. Leipzig, Germany.
  • Longhitano, M., Arnold, J., Schwager, R., & Schalk, L. (2019). How do teachers choose instructional material for inquiry-based science education. Talk at the ESERA Conference. Bologna, Italy.
  • Kokkonen, T. & Schalk, L. (2019). Concreteness fading in learning Faraday’s law. Talk at the ESERA Conference. Bologna, Italy.
  • Longhitano, M., Arnold, J., Schwager, R., & Schalk, L. (2019). Learning to evaluate instructional materials for inquiry-based education by comparing examples. Talk at the 18. Biennial EARLI Conference. Aachen, Germany.
  • Schwager, R. & Schalk, L. (2019). Evolutionary theory: A review of misconceptions and interventions in kindergarten and primary school. Poster presented at the 18. Biennial EARLI Conference. Aachen, Germany.
  • Babari, P. & Schalk, L. (2019). Rational number tasks in elementary school mathematics textbooks: A danger of misconceptions. Poster presented at the 18. Biennial EARLI Conference. Aachen, Germany.
  • Schalk, L. (2019). Plädoyer für einen personen-spezifischen Ansatz bei der Erforschung von Lernprozessen und fachlicher Kompetenzentwicklung . Talk at the SGBF Conference. Basel, Switzerland.
  • Simonsmeier, B. A., Flaig, M., Schalk, L., Deiglmayr, A., & Schneider, M. (2019). Der Einfluss von Vorwissen auf Lernen: Eine Metaanalyse . Talk at the GEBF Conference. Cologne, Germany.
  • Deiglmayr, A. & Schalk, L. Lernen durch Vergleichen vs. Kontrastieren von ausgearbeiteten Lösungsbeispielen. Vortrag am 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie am 18. September an der Goethe-Universität Frankfurt, Deutschland.
  • Deiglmayr, A., Oberholzer, Y., & Schalk, L. How effective is the collaborative jigsaw method for individual learning? A meta-analysis. Vortrag an der SIG 6/7 EARLI Konferenz am 23. August 2018 an der Universität Bonn, Deutschland.
  • Schalk, L. Relational categories: From theory to practice. Vortrag im Cognitive Science Colloquium am 25. April 2018 an der Technischen Universität Berlin, Deutschland.
  • Schalk, L. Meta-analyses in educational research: Advances and challenges. Diskutand an der 17. Biennial EARLI Conference am 1. September 2017 an der University of Tampere, Finnland.
  • Markwalder, U., Schalk, L., & Saalbach, H. The use of generic language in pedagogical and non-pedagogical contexts in a diglossic environment. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 1. September 2017 an der University of Tampere, Finnland.
  • Schalk, L., Renkl, A., Roelle, J., Berthold, K., Saalbach, H., & Stern, E. Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 1. September 2017 an der University of Tampere, Finnland.
  • Hahn, C., Saalbach, H., Brunner, C., Grabner, R. H., Schalk, L. Language-dependent knowledge acquisition: Mechanisms underlying language-switching costs. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 1. September 2017 an der University of Tampere, Finnland.
  • Schalk, L., Stern, E., Kapur, M., Grabner, R. H., Kokkonen, T., Edelsbrunner, P., Renkl, A., Greiff, S., & McGrane, J. From neurons to nations and back again: Translating across levels of explanation in educational research. Roundtable discussion an der 17. Biennial EARLI Conference am 1. September 2017 an der University of Tampere, Finnland.
  • Schumacher, R., Edelsbrunner, P., Schalk, L., Deiglmayr, A., Stern, E. How regular elementary school teachers can boost their students' conceptual knowledge in physics. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 1. September 2017 an der University of Tampere, Finnland.
  • Stern, E., Schalk, L., & Schumacher, R. Understanding Coulomb's law by means of inventing with contrasting cases. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 31. August 2017 an der University of Tampere, Finnland.
  • Markwalder, U., Stern, E., & Schalk, L. Who speaks physics? The importance of language comptence for physics understanding. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 31. August 2017 an der University of Tampere, Finnland.
  • Schumacher, R., Hänger-Surer, B., Schalk, L., & Stern, E. Prior knowledge from elementary school curricula on physics prepares for future learning. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 30. August 2017 an der University of Tampere, Finnland.
  • Simonsmeier, B., Flaig, M., Schalk, L., Deiglmayr, A., & Schneider, M. The influence of prior knowledge on learning and transfer: A meta-analysis. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 30. August 2017 an der University of Tampere, Finnland.